Spil

Mellemtrin

Færdigheder: Lytte, tale og skrive

Kategori: Værktøj

Sted: Inde i klassen

Materialer: Et kopiark af denne

Varighed: 15 min.

Eleverne arbejder sammen i par. I hvert par/i klassen aftales fem ord, som der skal fokuseres på i spillet. Hver elev får en kopi af arket (se længere nede), og i øverste skema placerer hver elev de aftalte fem ord ind – enten vandret eller lodret – uden at makkeren ser placeringen. Eleverne skal nu spille mod hinanden og forsøge via “skud” at afdække, hvor makkeren har placeret hans/hendes ord. Der skiftes til at spørge til et bestemt felt, og for hvert skud fører eleverne regnskab i nederste skema, så de kan huske, hvilke felter de har spurgt ind til.

På forhånd repeteres/indøves alfabetet samt anvendelige vendinger, fx:

“Tu as quoi au 2B ?” – “J´ai rien”/”Touché. J´ai un F” – “A ton tour”.

Spillet fortsætter, indtil den ene elev har ramt alle felterne med makkerens skibe.

Variation:

Man kan evt. aftale, at hver spiller også må placere fem bomber ind på sin plade. Hver elev har fem liv. Hvis en bombe rammes, mistes et liv, og når en elev har mistet alle fem liv, har han/hun tabt spillet – uanset hvordan det er gået med at ramme skibe.


sænkeslagskib